Missbrukande föräldrar


Jag gråter. Just nu av lycka. Cassandra ska skriva en berättelse om en tjej som har missbrukande föräldrar. Vet ni vad hon frågade mig på msn för en liten stund sedan? Om tjejen fick heta Patricia, och få lite insperation från mig (ni kan läsa ett inlägg här). Så i princip kan man säga att jag kommer vara huvudpersonen i berättelsen. Självklart sa jag ja, att det var okej! Och jag gråter av lycka. Äntligen någon som vill skriva om missbrukande föräldrar (det är tyvärr väldigt vanligt, men alla blundar för det, eller tar det som ett stort skämt), och hur fantastiskt tror ni det känns för mig, att jag faktiskt berört någon? Det är helt underbart. Sånt här får mig att vilja kämpa mer, visa att jag kan allt om jag bara vill, och framför allt - få kontakt med andra barn med missbrukande föräldrar, och få dem att förstå att inget är deras fel, och att det faktiskt finns hjälp att få!

Alkoholism är ett ämne som är allvarligt, men tyvärr väldigt, väldigt vanligt. De flesta av dagens ungdomar blundar för det, när de tror sig märka att deras bästa vän kanske har det väldigt jobbigt hemma. Även släktingar blundar för det. Man vill inte se det. Istället för att låtsas som ingenting, misstänker ni att eran kompis har det jobbigt där hemma, fråga personen, visa att du finns där för henne/honom, ställ frågan om allt är bra hemma, agera, gör något! Personen själv, som är utsatt för det, vågar inte be om hjälp från omgivningen eller från socialen. Ta du kontakt med skolsköterskan, ring polisen om du misstänker misshandel, gå till kuratorn, och framför allt - prata med din kompis! Det är bättre att agera utan att det är något på tok än att inte agera överhuvudtaget!

Jag kommer gå in närmare på detta området lite längre fram i tiden. Kanske blir det redan i helgen. Men jag vill ha gott om tid, inte ha något annat att göra den dagen, och använda hela dagen för att diskutera med er läsare om det här ämnet.

Om ni har missbrukande föräldrar, eller tror att er kompis har det, och ni behöver någon att prata med, ni behöver råd, då kan ni även mejla mig! Ni når mig på [email protected]. Och ja, jag har missbrukande föräldrar och har levt med det sen födslen. Så jag är kunnig inom området. Jag vill att alla andra ska må bra, att så få som möjligt ska vilja dö, och till och med ta livet av sig p.g.a detta. Hör av er om ni har några frågor eller behöver prata! Jag är öppen om detta. Jag vill nå ut till folk! Jag vill få folk att förstå. Både barn och vuxna. Tillsammans kan vi hjälpa varandra!

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Världens finaste inlägg sötnos <3 Nu jävlar öppnar vi ögonen på de som blundat!



Kram

2008-10-09 @ 20:03:29
URL: http://unikacassandra.blogg.se/
Postat av: Hannah

Otroligt starkt av dig att faktiskt våga berätta om det! Jag tror på dig :)



SV; Åh, jag trodde nästan att jag var den enda... :/ Min medicin HAR funkat, men nu efter sommaren slutade den helt plötsligt... det har funkat i nästan två år liksom, och nu är jag finnmonster igen.

2008-10-09 @ 20:06:42
URL: http://uglies.blogg.se/
Postat av: Lovisa

gud vad kul att få skrivet halvt om sig själv :)

2008-10-09 @ 20:26:54
URL: http://lovisafontana.blogg.se/
Postat av: Ida Björck

svar: Tack :)



alkoholmissbruk är väldigt vanligt, när jag var liten så levde jag i ett liv som innehöll alkohol och skrik, men endast på helgerna! vardagarna var de bästa på hela veckan, för jag visste alltid vad som väntade när helgen kom! :/

2008-10-09 @ 20:32:00
URL: http://idahbjork.blogg.se/
Postat av: Ida Björck

svar: ja allt är bra nu :) allt okej inte allt, men idag har jag insett att jag inte är den enda som har suttit i samma sits, och att det heller inte var mitt fel. Tack, säg till om du vill prata du med <3

2008-10-09 @ 20:35:14
URL: http://idahbjork.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0